Το αλάτι στην καθημερινή μας διατροφή δεν είναι πάντα ορατό και σίγουρα δεν είναι πάντα ευεργετικό. Ο κύριος Ζαμπέλας Αντώνης, Kαθηγητής Διατροφής του Ανθρώπου στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου Αθηνών εξηγεί στο health4you.gr τους κινδύνους αλλά και τι πρέπει να προσέχουμε για να παραμείνουμε υγιείς.

Φόρμα Εγγραφής
kontogiannis

Το γεγονός ότι περίπου 1 στους 3 ενήλικες Έλληνες έχουν αρτηριακή πίεση πάνω από τα φυσιολογικά όρια, κάνει επιτακτική την παρέμβαση σε πληθυσμιακό επίπεδο, διότι η υπέρταση εκτός από παράγοντας κινδύνου καρδιαγγειακών νοσημάτων, έχει επίσης συσχετιστεί με χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, δυσλειτουργία της αριστερής κοιλίας και υπερτασική αμφιβληστροειδοπάθεια.

Έχει υπολογιστεί ότι μείωση της συστολικής πίεσης κατά 5 mmHg επιφέρει μείωση της θνητότητας από αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια κατά 14%. Το νάτριο μαζί με το σωματικό βάρος επηρεάζουν ιδιαίτερα τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης. Οι συστάσεις λένε ότι η πρόσληψη αλατιού πρέπει να είναι κάτω από 5 γραμ. ημερησίως που αντιστοιχούν σε 2.300 mg νατρίου. Σε δυτικού τύπου κοινωνίες, με δυτικού τύπου διατροφές, όπως είναι η σύγχρονη ελληνική, η πρόσληψη αλατιού είναι 8-10 γραμ. ημερησίως. Το μεγάλο πρόβλημα προέρχεται όμως από το γεγονός ότι και αν ακόμα ο κόσμος σταματήσει να αλατίζει κατά το μαγείρεμα και επίσης να αλατίζει το φαγητό στο τραπέζι, η πρόσληψη νατρίου μπορεί να είναι ακόμα υψηλή. Όσο περισσότερο καταναλώνονται έτοιμα φαγητά και όσο περισσότερο τα γεύματα είναι εκτός σπιτιού τόσο περισσότερο νάτριο προσλαμβάνεται. Επίσης, το ψωμί και το τυρί περιέχουν νάτριο και επομένως όσο περισσότερο καταναλώνονται, τόσο περισσότερο νάτριο επίσης προσλαμβάνεται σε καθημερινή βάση.

Επιστημονικές έρευνες σε παιδιά

Σε μία πανελλαδική μελέτη από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο σε περίπου 5.000 παιδιά – αντιπροσωπευτικό δείγμα από όλη την Ελλάδα -  ηλικίας 11-12 ετών, παρατηρήθηκε ότι η μέση πρόσληψη νατρίου από τις «κρυφές πηγές» ήταν υψηλή, ενώ το 27% των παιδιών προσλάμβαναν πάνω από 2.200 mg νάτριο την ημέρα, που είναι το ανώτατο όριο πρόσληψης για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα. Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός επίσης ότι περίπου το 50% του δείγματος προσλάμβανε νάτριο πάνω από την ημερήσια ικανοποιητική πρόσληψη (Adequate Intake, AI) και όπως προαναφέρθηκε στον υπολογισμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονταν το νάτριο που προστίθεται από το αλάτι στο τραπέζι, ούτε από το αλάτι που προστίθεται κατά το μαγείρεμα. Μεγάλη συνεισφορά στη συνολική πρόσληψη είχαν τα δημητριακά, κυρίως το ψωμί, και το τυρί. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά από μικρή ηλικία εκτίθενται σε υψηλή πρόσληψη νατρίου, χωρίς ενδεχομένως να το αντιλαμβάνονται οι γονείς τους και αν συνυπολογιστεί και ο υψηλός Δείκτης Σωματικής Μάζας που παρατηρήθηκε σε αυτά τα παιδιά, ο κίνδυνος εμφάνισης υπέρτασης σε μεταγενέστερο ηλικιακό στάδιο είναι ορατός, (με ό,τι αυτό συνεπάγεται, εκτός των άλλων, και για τα οικονομικά του Εθνικού Συστήματος Υγείας).

Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε ότι το κύριο ζητούμενο, όσον αφορά στα καρδιαγγειακά νοσήματα και στην υπέρταση, είναι η μείωση του ζωικού λίπους. Είναι επομένως καλό σημάδι ότι αρκετές εταιρείες τροφίμων, όπως αλλαντικών, μαργαρινών και άλλων, έχουν ευαισθητοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Φθάνουμε στο συμπέρασμα λοιπόν πως είναι ζήτημα Πολιτείας και εταιρειών τροφίμων να μειωθεί η περιεκτικότητα νατρίου και ζωικού λίπους στα τυποποιημένα προϊόντα αλλά και στο ψωμί και το τυρί. Αλλά είναι και στην προσωπική ευθύνη του καταναλωτή  να διαβάζει τις ετικέτες τροφίμων και να κάνει πιο συνειδητές επιλογές για αυτόν και την οικογένειά του.    

Bookmark and Share

userBanner201901

userBanner

userBanner

X
Οι ειδικοί απαντούν! Στείλε τη δική σου ερώτηση.

Experts