Διατροφή: Παχαίνουν τελικά τα τηγανητά φαγητά;

Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 09:30

Τα τηγανητά φαγητά μας παχαίνουν!Είναι σωστή αυτή η πρόταση; Κανένα φαγητό δε μας παχαίνει. Αυτό που μας οδηγεί στην πρόσληψη βάρους είναι ένα θετικό ισοζύγιο ενέργειας, δηλαδή η περίπτωση όπου οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε είναι περισσότερες από εκείνες που δαπανούμε. Κάθε φαγητό, ως πρώτη ύλη,  έχει συγκεκριμένες θερμίδες, οι οποίες αυξάνονται ανάλογα με το τι προσθέτουμε σε αυτό και με ποιον τρόπο το καταναλώνουμε τελικά.  Θερμίδες έχει και ένα μήλο , θερμίδες έχει και ένα ντόνατς.

Αυτό που καθιστά κάποιες επιλογές πιο “έξυπνες”  όταν κάποιος βρίσκεται σε πρόγραμμα απώλειας βάρους είναι η θερμιδική πυκνότητα ενός τροφίμου και η μερίδα που τελικά προορίζεται να καταναλώσει το άτομο.

Τι είναι το ενεργειακό ισοζύγιο, που άλλοτε μας παχαίνει άλλοτε μας αδυνατίζει;

Η απώλεια βάρους προκύπτει όταν υπάρχει  αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο. Δηλαδή, όταν προσλαμβάνω λιγότερες θερμίδες από την τροφή από αυτές που δαπανώ, “καίω”,  μέσα στην ημέρα μου (μέσω του μεταβολισμού μου, της φυσικής δραστηριότητας που έχω και άλλων παραγόντων), τότε μειώνεται το σωματικό βάρος. Αντίθετα, εάν λαμβάνω περισσότερες θερμίδες από την τροφή από αυτές που καίω μέσα στην ημέρα μου, τότε το σωματικό βάρος αυξάνεται.

Επομένως, προκύπτει πως τόσο η απώλεια βάρους όπως και η αύξηση βάρους αντίστοιχα είναι θέμα συνολικής ενεργειακής πρόσληψης και συνολικής ενεργειακής δαπάνης μέσα στην ημέρα. Έτσι, κανένα τρόφιμο από μόνο του δεν είναι ικανό να μας παχύνει, εάν οι θερμίδες που λαμβάνουμε μέσα στην ημέρα είναι ίσες με εκείνες που δαπανούμε, και επομένως δημιουργείται ένα σταθερό ισοζύγιο ενέργειας, το οποίο διατηρεί σταθερό και το βάρος μας.

Χρήσιμες συμβουλές για τη διατήρηση ενός σταθερού ισοζυγίου ενέργειας

Μερικές χρήσιμες συμβουλές για την διατήρηση ενός σταθερού ισοζυγίου ενέργειας και επομένως για τη διατήρηση ενός σταθερού σωματικού βάρους:

 -Καταναλώστε 2 με 3 μερίδες φρούτων ημερησίως.

 -Χρησιμοποιείστε ελαιόλαδο με μέτρο.

-Αποφύγετε το γρήγορο φαγητό και τα γλυκίσματα.

-Συνοδεύστε όλα σας τα γεύματα με λαχανικά.

 -Μην μένετε πολλές ώρες νηστικοί.

-Ενυδατωθείτε σωστά.

-Παραμείνετε σωματικά δραστήριοι.

Σημαντική σημείωση: Αυτές είναι κάποιες ενδεικτικές συμβουλές διατροφής, οι οποίες κατά κύριο λόγο συμβάλλουν στη υιοθέτηση ενός ισορροπημένου διατροφικού πλάνου. Για εξατομικευμένες οδηγίες, με γνώμονα τους στόχους που θέλετε, πρέπει να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία διαιτολόγο – διατροφολόγο.

Δε ισχύει ότι παχαίνουν τα τηγανητά φαγητά; Τι ισχύει για το τηγανητό αυγό;

Όπως ισχύει για κάθε περίπτωση τηγανητού φαγητού, έτσι και το τηγανητό αυγό δεν παχαίνει “από μόνο του”, αλλά αν ανήκει στο πλαίσιο μιας διατροφής, η οποία περιέχει συνολικά περισσότερες θερμίδες από εκείνες που ο οργανισμός δαπανά, τότε ναι θα μπορούσε να συμβάλει και εκείνο στην αύξηση του βάρους, ως μέρος του συνόλου.

Τι καθιστά ένα τηγανητό φαγητό μη ιδανική επιλογή;

1. Η υπερβολική χρήση λαδιού μπορεί τελικά να απογειώσει τις θερμίδες του.

Αυτό που θα μπορούσε να αυξήσει δραματικά την θερμιδική πυκνότητα ενός τηγανητού φαγητού είναι το λάδι το οποίο χρησιμοποιείται. Συγκεκριμένα, η ποσότητα του λαδιού η οποία τελικά θα χρησιμοποιηθεί είναι εκείνη που μπορεί να αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τις θερμίδες του.

2. Η θρεπτική αξία των τηγανητών φαγητών

Σημασία για μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή έχει το είδος του λαδιού που θα επιλέξετε για το τηγάνισμα, με το ελαιόλαδο να αποτελεί, όπως είναι αναμενόμενο, την ιδανικότερη και θρεπτικότερη επιλογή, μεταξύ της πληθώρας λαδιών που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Επιπλέον, το τηγάνισμα, ιδιαίτερα σε μαγαζιά και εστιατόρια εστίασης με φαγητό, καθίσταται η λιγότερο υγιεινή επιλογή μαγειρέματος, δεδομένου ότι οι πηγές λαδιού που χρησιμοποιούνται υφίστανται μία χημική αντίδραση η οποία οδηγεί σε παραγωγή επικίνδυνων λιπαρών, τα ονομαζόμενα “trans” λιπαρά οξέα.

Αν σας αρέσουν τα τηγανητά φαγητά, όπως τα τηγανητά αυγά, για να μη συμβάλλουν σε αύξηση του σωματικού βάρους φροντίστε να τα τηγανίζετε σε λίγο λάδι. Όσον αφορά τη θρεπτική αξία των τηγανητών φαγητών, προτιμήστε το ελαιόλαδο ως πρώτη επιλογή και προσπαθήστε να περιορίσετε τη συχνότητα κατανάλωσης τους σε 1-2 φορές την εβδομάδα. Επιπλέον, φροντίστε η διατροφή σας να είναι συνολικά ισορροπημένη, χωρίς να περιέχει πολλά λιπαρά και γρήγορο φαγητό, συνθήκες που συνήθως περιλαμβάνονται στο τηγανητό φαγητό.

Διαιτολογικό Γραφείο Θαλή Παναγιώτου, allazwdiatrofi.gr

]

therapeftirioAthinon

hospitalityBanner2023

genesisBanner

evangelistriaBanner2023

EXPERTS

bannerH4Y 2020

bannerH4Y 2020

Με αποψη